Az egyik legjobb globális konjunktúramutató a nemzetközi konténerpiac alakulása. Nagyjából vissza is igazolja azt, amit a tőzsdéken és a devizapiacokon látunk.
Egyre több jel utal arra, hogy a világgazdaság lassul, és a féket most a feltörekvő piacok nyomják. Ezen országok igazi sikere a világkereskedelem fellendülésén volt látható, mint ahogy most lassulásuk is a forgalom visszaesésével jár együtt. A nyersanyagokon felüli nemzetközi szállítmányozás konténerekben történik, ezek forgalma alapján tehát valós időben nyomon követhető, mi történik a világkereskedelemben, így a világgazdaságban is. A konténerforgalomra 2007-es indítású konzisztens, globális adatot találtam, amin látható, mire is megy a para a tőzsdéken.
RWI/ISL-Containerumschlag-Index
Mivel a kereskedelemben, elsősorban a karácsonyi leállások miatt igen nagy a szezonalitás, az indexet érdemes szezonálisan igazítani, sőt, ilyen hosszú ártörténet mellett az igazított adatokat is lehet szűrni, hogy egy, szorosan a trendet és a mögöttes gazdasági ciklust mutató idősort kapjunk. (Mindezt az indexgazda meg is csinálja nekünk.) 2008. óta először fordul elő, hogy a forgalom visszaesik. Hogy meddig tart és mekkora lesz a visszaesés, nem tudjuk, de jelenleg ez az uralkodó trend.
Hasonló folyamatokat figyelhetünk meg két nagy tengeri logisztikai központ, Szingapúr és Hong Kong esetében is. A szezonális hatásokat itt a 12 hónapos mozgóátlagokkal simítottam ki, a trendet nagyjából az is mutatja, még ha módszertanilag nem is olyan szofisztikált, mint az ISL-féle trendadat.
Szingapúr konténerforgalom, ezer TEU
Hong Kong konténerforgalom, ezer TEU
Ez a két csomópont azért fontos, mert a világkereskedelembe kerülő áruk az óceánokon (is) utaznak, ráadásul az ázsiai konjunktúrához ez a két kikötő szervesen kapcsolódik. Hong Kong esetében az erózió már három éve tart, Szingapúrban viszont csak az idén figyelhető meg a visszaesés.
A következtetés annyi, hogy a világgazdaságban, főleg Ázsiában, most mást szelek fújnak, mint a válság óta bármikor, sőt, tekintve, hogy a válság Ázsia számára külső sokk volt, most viszont ott van az igazi probléma, lehet, hogy ez a mostani korrekció is más lesz, mint egy sima visszahúzó.
Forrás: Bloomberg, www.isl.org