Az elmúlt másfél-két évet meghatározó globális chiphiány várhatóan 2022-ben is fennmarad, de talán már nem lesz annyira súlyos, mint tavaly. Az iparági szereplők szerint nem lesz általános a probléma, sokkal inkább néhány szektorra koncentrálódik.
Olyan hiányt hozott a járvány, amilyet még nem láttunk
A globális chiphiány a koronavírus-járvány következménye. A fertőzések miatti időszakos lezárások átmeneti hiányt teremtettek, majd az újrainduló gyártás sem volt képes lépést tartani a kereslettel. Az egyébként is törékeny helyzeten csak ront, hogy az a feldolgozóipart is érinti. Ráadásul a járvány miatt az emberek több időt töltenek otthon, többet dolgoznak home office-ból, ami csak növelte a keresletet a technológiai és szórakoztatóipari termékek iránt. A fennakadások miatt több cégnek is átmenetileg korlátoznia kellett a termelést alapanyaghiány miatt. Korábban például elképzelhetetlen volt, hogy az Apple ne gyártson annyi iPhone-t, amennyit csak tud, most viszont ezt is meg kellett lépni.
A megnövekedett kereslet legnagyobb nyertesei persze maguk a chipgyártók. A legnagyobb szereplő, a Samsung például azzal számol, hogy negyedik negyedéves eredménye akár 50 százalékkal is magasabb lehet az egy évvel korábbinál. A dél-koreai cég már döntött egy új gyár építéséről is Texasban, az azonban csak 2024-ben kezdhet majd termelni.
A GlobalData nemrég készített előrejelzése szerint a hiány 2022-ben is fennmaradhat, talán majd az év második felében láthatunk javulást. A különbség viszont az lehet 2021-hez képest, hogy nem lesz általános a probléma, néhány kiemelt szektort, elsősorban az autógyártókat és a technológiai cégeket érinti majd érzékenyen, ők számolhatnak legkésőbb az egyensúly helyreállásával. Ez azt jelenti, hogy az autógyárak továbbra sem tudnak majd annyi járművet gyártani, amennyit szeretnének, illetve a számítástechnikai és elektronikai cikkekből is fennmaradhat a hiány.
Minden szem Kínára szegeződik
Rövidtávon a szakértők szerint az lehet a legnagyobb kockázat, hogy Kína nem tudja megfékezni a vírus új omikron variánsának terjedését, ezért ismét jelentős gyárbezárásokra, termeléskiesésre kényszerülnek. Márpedig az elmúlt években már megtanulhattuk, hogy Kína a világgazdaság, elsősorban a feldolgozóipar csomópontja, vagyis az ottani fennakadás globális problémát okozhat a termelésben és a logisztikában is.
Ha a jelenlegi járványhullámot átvészeljük, akkor kezdhetünk abban bizakodni, hogy enyhül majd a nyomás a beszállítói láncokon és elindul egy lassú javulás. Abban persze a többség egyetért, hogy a járvány előtti időszak jó eséllyel sosem tér vissza, hiszen a koronavírus olyan strukturális változásokat indított el, melyek egy része tartós lehet, sokkal elfogadottabb lehet például a home office a jövőben, vagyis tartósan magas maradhat a kereslet a félvezetők iránt.
Befektetői szempontból is érdemes szem előtt tartani, hogy a mostani globális trend nem minden céget érint egyformán érzékenyen. Jó példa erre, hogy miközben az autógyártók nagy része küszködik, a Tesla rekordot rekordra halmoz, pedig az elektromos autókba még több chipre van szükség. A szakértők szerint ennek oka, hogy a Tesla kizárólag elektromos autókat gyárt, ami miatt sokkal erősebben van beágyazódva a technológiai szektorba, jobbak a kapcsolatai a beszállítói láncban. Részben a chiphiányra és az ahhoz hasonló strukturális változásokra kíván reagálni az Aegon Megatrend alapja is, mely ilyen helyzetben is vonzó szelektív befektetéseket kínál az ügyfeleknek.