elemzés energia fenntarthatóság Megatrend befektetési alap Megatrendek VIGMegatrend

A villanyautózás megállíthatatlan, és meg fog lepődni, ki adta el a legtöbbet. Nem, nem a Tesla!

by Kolozsi Gábor 2023. április 26.

-Gyurkó Dániel-

Az egyéni személyi közlekedés jövője eldőlni látszik, legalábbis ami a technológiát illeti. A személyautóknál az értékesítési és népszerűségi számok alapján a villanyhajtás lesz a meghatározó.

Ha megvizsgáljuk az elmúlt évek globális jármű eladásait, egyértelműen megállapítható, hogy az elektromos árammal (is) tölthető autók térnyerésének gyorsasága egyedülálló. Nincs még egy olyan szegmens az autóiparban, amely ilyen gyorsuló mértékben tudta volna növelni a részesedését az eladásokon belül. Igaz ez mind a 2020-as pandémia által terhelt, mind az ellátási gondoktól hangos elmúlt két évre. Ha azonban megnézzük a mellékelt ábrát, akkor nemcsak ez a gyorsuló részesedés-növekedés látszik. Hanem az is, hogy a tisztán elektromos autók bővülése jócskán meghaladja a külső forrásból árammal tölthető, villany- és belső égésű motorral egyaránt rendelkező autók értékesítését. Ez alapján tehát úgy tűnik, hogy a tisztán villany meghajtás lesz a győztese ennek a páros versenyfutásnak.

Forrás: https://www.ev-volumes.com/country/total-world-plug-in-vehicle-volumes/

Ha azt keressük, mely cég volt tavaly a legsikeresebb az eladási számok alapján, akkor az elektromos motorral (is) szerelt járművek gyártói közül elsőre valószínűleg sokaknak a new yorki tőzsdén jegyzett, Elon Musk nevével fémjelzett Tesla jut az eszébe. De minden bizonnyal a világ második legnagyobb autógyártója, az Európában legmagasabb eladási számokkal rendelkező német Volkswagen csoport is begyűjtene néhány tippet. Végülis Európa gondolja a legkomolyabban az elektromos átállást. Itt  hoztak döntést arról, hogy 2035-től betiltják a nem nulla emisszióval rendelkező személyautók forgalmazását.

Mindkét tipp közel jár az igazsághoz, de a 2022-es összesített eladási adatok alapján a villanyautózás terén pionírnak számító Teslának csak a második hely jutott, míg Európa legnagyobb autókonszernje, a Volkswagen csupán a harmadik helyet érte el. Az értékesítési adatok alapján az első azonban a kínai BYD autógyár lett. Az 1995-ben alapított sencseni központú, a hongkongi tőzsdén is jegyzett társaság több mint 1,8 millió eladott elektromos árammal tölthető autóval lett az első. A Tesla 1,3 millió darabbal szorult mögé, a VW pedig csak 840 ezret tudott értékesíteni tavaly.

Forrás: https://www.ev-volumes.com/country/total-world-plug-in-vehicle-volumes/

Igaz, ha csak és kizárólag villanymotorral rendelkező autókat vesszük figyelembe, akkor a Tesla volt az első, a BYD a második és a VW a harmadik a világon. A számok azonban egyértelműen mutatják, hogy  mára Kína lett a villanyautó piacok legnagyobbja. Ott is értékesítették a legtöbb ilyen autót, több mint 6 millió darabot. Ez közel két és félszer akkora szám, mint amit Európában, illetve majdnem hatszor annyi, mint az Egyesült Államokban láthatunk a statisztikákban. Az elektromos autózás térnyerése a jövőben tovább folytatódhat, a legnagyobb szereplők már jól látszanak, érdemes figyelemmel kísérni a mai trendeket – azok ugyanis valószínűleg a jövőben is folytatódnak majd. .

* Hozzájárulok, hogy az VIG Befektetési Alapkezelő Magyarország a továbbiakban marketing tartalmú megkereséseket küldjön részemre és elfogadom az ehhez kapcsolódó adatvédelmi tájékoztatót.