„Mindenki tudja, hogy bizonyos dolgokat lehetetlen megvalósítani, mígnem jön valaki, aki nem tud erről és megcsinálja.” – így szól a frappáns mondás, amit a legtöbben magának Albert Einsteinnek tulajdonítanak. Különösen helytálló az idézet a klasszikus hollywoodi filmekből ismert önvezető autókra, melyek főhőseinket számtalan alkalommal húzzák ki a slamasztikából vagy sodorják mulatságos szituációba.
Úgy tűnik ugyanis, hogy az egykori filmes kitaláció – a legtöbb ember megdöbbenésére – hamarosan a mindennapi életünk részévé válhat.
Kulisszatitkok a jövő befektetéseiről
Összefoglalónk egy a jövő befektetéseivel foglalkozó 7 részes cikksorozat első részeként jelenik meg a blogunkon és a tavasszal megrendezett Megatrend Investment Pitch 2019 tudásanyagát dolgozza fel. A szakmai rendezvény fókuszában az Aegon Alapkezelő Megatrend befektetési alapja állt, melynek célja, hogy a jövő technológiáiba (például: okosautók és e-autó) fektetve maximalizálja a hozamokat.
Az alap különlegessége, hogy a portfóliómenedzserek munkáját a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói segítik. Okosautókkal foglalkozó cikkünk is Dávid Dóra és Hajdú Edina szakmai elemzése alapján készült.
Az okosautókról dióhéjban
A köznyelvben okosautóként emlegetett gépjárműveket és azok technológiai hátterét a szakma „self-driving car” vagy „autonomous vehicle” (AV) kifejezésekkel illeti és öt különböző fejlettségi szint szerint rangsorolja:
- Egyszerű automatikával ellátott autók (L1): A létező legegyszerűbb AV technológiával felszerelt gépjárművek, ezekből már viszonylag sok rója a hazai utakat is. Ilyenek például a radaros ütközési asszisztenst tartalmazó modellek, melyekkel minimalizálható a ráfutásos balesetek száma.
- Részlegesen automatizált autók (L2): Exponenciálisan nőtt az elmúlt években azoknak az új gépjárműveknek a száma is, ahol a mérnökök már részleges automatizációt alkalmaztak. Ebbe a csoportba tartoznak a sávváltást (vagy sávtartást) segítő asszisztensek és az automata parkolórendszerek is.
- Feltételesen automatizált autók (L3): Napról napra egyre több feltételes automatizációt tartalmazó gépjárművel találkozhatunk az utakon. A technológia még jellemzően a felső- vagy luxuskategóriára korlátozódik. A kategória legfejlettebb példányai már képesek akár többszáz kilométert is megtenni az autópályán emberi beavatkozás nélkül.
- Teljesen automatizált autók (L4): A gyakorlatban már ezek a gépjárművek is léteznek, ráadásul valós szituációkban is számos alkalommal bizonyítottak. Közúti forgalomba azonban még nem helyezhetők. Esetükben a közlekedéshez semmiféle emberi segítség nem szükséges, ránézésre azonban hagyományos autók, a megszokott ülés-elrendezéssel.
- Vezető nélküli autók (L5): A hollywoodi rendezők által megálmodott futurisztikus autókra ezek hasonlítanak leginkább. Vezetőülés nélküli, teljesen automatizált és robotizált elektromos közlekedési eszközök.
Hozamokkal kecsegtető szektorok
A self-driving által érintett iparágakban valószínűleg exponenciális növekedés várható a következő években. Míg a részlegesen automatizált autók esetében átlagosan 160 dollárnyi okos kiegészítő kerül a járművekbe, addig a feltételesen automatizált autóknál ez az összeg 630 dollárra, a teljesen automatizált autóknál pedig 1000 dollárra rúg.
Az alábbi fejlesztéseket lesz érdemes nyomon követnie:
- LIDAR (lézeralapú távvezérléses technológia), ami a távolságmeghatározás elengedhetetlen feltételét képezi az járműautomatizálásnál.
- BMS (akkumulátorfelügyeleti rendszer) Ez különböző fantázianéven ismert az egyes gyártók esetében és pontos működésük szigorú iparági titok.
- Ultrahangos szenzorok, melyet az önvezető autók rendszerei szintén a távolságmeghatározásra használnak.
- Precíziós kamerák, mint a self-driving rendszerek vizuális észleléséért felelős egységei.
- Big data megoldások, hiszen az AV technológia rengeteg adatot gyűjt és értékel a közlekedés során. Fontosak itt az adatokkal kapcsolatos biztonsági kérdések is.
- Lítium akkumulátor-alapanyagok és egyéb innovációk, mert az e-autók és az intelligens önvezető megoldások energiaellátását jelenleg ezek biztosítják.
- Egyéb e-car trendek, hiszen az önvezető autók és az e-autók célközönsége nagy korrelációt mutat egymással.
Így érdemes belevágnia!
A téma sokszínű, ráadásul a megfelelő technológiák vagy vállalatok kiválasztása olyan magas szaktudást igényel, hogy a legtöbb esetben még az intézményi befektetők is iparági szakértők segítségét veszik igénybe a portfólió kialakításánál. Magánbefektetőként tehát semmiféleképpen sem javasolt egyénileg választania a technológiai cégek részvényei közül.
A felelősségteljes megoldást egy olyan befektetési alap megvásárlása jelentheti, ami kifejezetten a jövő technológiáira fókuszál. Például az Aegon Alapkezelő Megatrend befektetési alapja, amit akár adómentesen, kezelési díjak nélkül is elérhet Online Értékpapír Számlán keresztül vagy érdeklődjön az alábbi prémium és privátbanki szolgáltatóknál:
Concorde Értékpapír Zrt.
Erste Befektetési Zrt.
Raiffeisen Bank Zrt.
SPB Befektetési Zrt.
Takarékbank Zrt.
UniCredit Bank Hungary Zrt.