A vállalati eredményesség egyik legfontosabb motorja az értékesítés: ha az dinamikusan növekszik, akkor könnyebb nyereséget is elérni, míg ha visszaesik, akkor bár nem lehetetlen, mégis nehezebb profitot összehozni. A vállalatok értékesítési adatai azért is érdemelnek különleges figyelmet, mert ugyan az eredménykimutatás tételei közül ezt sem lehetetlen manipulálni, de lényegesen transzparensebb mutató, mint a végeredményként, számtalan valós vagy fiktív tényező eredőjeként adódó nettó profit.
Az értékesítési adatok ráadásul jobban mozognak együtt a konjunktúrával, mint a nyereség. Igaz, recesszióban is lehet profitot növelni, mondjuk úgy, hogy agresszíven költséget csökkent a vállalkozás, de ez hosszú távon nem a nyerő stratégia, tartós profitnövekedés csak tartós árbevételnövekedés esetén lehetséges. A vállalati termékértékesítés (vagy a nyújtott szolgáltatások eladása) nemzetgazdasági szinten viszont csak akkor növelhető, ha a GDP is növekszik, azaz ha egyre nagyobb az aggregát kereslet.
Kínát az állami tulajdonú vállalati szektor dominálja, amely vállalatok nem kis része érdekes módon a tőzsdére is be van vezetve, így nagyjából valós időben értesülhetünk a konjunktúra pillanatnyi helyzetéről. Az alábbi ábra a sanghaji tőzsdére bevezetett vállalatok egy részvényre jutó értékesítésének alakulását mutatja. Ez a négy negyedéves gördülő összeg, és azt méri, hogy az indexben levő vállalatok az általuk gyártott termékekből, valamint az általuk nyújtott szolgáltatásokból mennyi árbevételhez jutottak.
Az Shanghai Composite indexben szereplő vállalatok árbevételének alakulása
Az ábra három árbevételi stagnálást/visszaesést regisztrál: a dotcom utána lassulást, a 2007-2010-es periódust, ami magában foglalta a recessziót is, illetve az elmúlt nagyjából egy évet. Amennyiben az indexben levő vállalkozások árbevétele valóban együtt mozog a gazdasági konjunktúrával, akkor már a válság előtti be lehet azonosítani egy komoly növekedési problémát, amit aztán az agresszív monetáris politikával, a tervutasításos hitelbummal tudtak egy időre kezelni. Most viszont a mutatvány megbillent, és az árbevétel az index egészében visszaesik. Ez alapján a gazdaság merőben más, mint volt három éve, és nem arról van szó, hogy 10 helyett mindössze 7 százalékkal növekszik.
A tőzsdén forgó cégek árbevétele persze nem a GDP, de valami korrelációt feltételezhetünk, különösen úgy, hogy a tőzsdén meghatározó súlyú állami nagyvállalatok is megtalálhatók.
Forrás: Bloomberg