Az Aegon Alapkezelő idei harmadik, március 5-én rendezett ügyfél szemináriuma ezúttal kizárólag női előadókat delegált a nőnap tiszteletére. Hangsúlyt kapott ezzel a társaság azon törekvése, hogy bemutassa, milyen fontos szerepe van termékfejlesztési és befektetési területen is a cégnél dolgozó nőknek. Dr. Naffa Helena, részvényelemző, Omaisz Réka befektetési alap kiválasztási vezető és Kelecsényi Petra termékfejlesztési és értékesítési szakértő betekintést engedtek abba, hogyan járul hozzá munkájuk egy-egy döntés előkészítéséhez.
Háromból ketten nők az Aegon globális igazgatótanácsában
A szeminárium moderátora, Veresegyházi Gábor, az Aegon Alapkezelő online értékesítési vezetője bevezetőjében hangsúlyozta, hogy az Aegon Alapkezelő globális vezérigazgatója is nő, az ausztrál Sarah Russel, aki az esemény kapcsán levében is üdvözölte a rendezvény résztvevőit és hangsúlyozta az este előadóinak mennyire fontos szerepe van a cég sikereiben. Sarah Russel üzenetében kiemelte, egy nemzetközi nyugdíj kutatás vonatkozó eredményeit, mely szerint a nők hosszabb életre számíthatnak, mint a férfiak, ezzel együtt hosszabb távra kell tervezniük, ha időskori anyagi biztonságukról van szó. A nők kevesebbet keresnek és jellemzőbb a részmunkaidős foglalkoztatás is, ami megnehezíti a megtakarítások felhalmozását. A nők azon várakozása, hogy kényelmes jómódban tölthetik majd nyugdíjas éveiket aggasztóan alacsony, különösen a Kelet-Európai régióban. A vezérigazgató úgy gondolja, a nőknek, bár hagyományosan elkötelezettek a megtakarítások irányában, tudatosabbnak kell lenniük, hogy elérjék a céljaikat.
Új tényezők az alapok kiválasztásánál
Sarah Russel üzenete után elsőként Omaisz Réka beszélt arról, hogyan jött létre nemrégiben a befektetési alap kiválasztási üzletág, melynek vezetőjeként dolgozik. A cégnél folyamatosan foglalkoztak külső alapok kiválasztásával, azaz a bekerülő mögöttes alapokat, – a nem saját Aegon alapokat – korábban is át kellett nézniük, ám míg csupán kvantitatív alapon, historikus teljesítményt tekintve vizsgálódtak. A 2017 januárjában létrejött új üzletág fókusza azonban kiegészült, ma már azt is tudniuk kell, hogy az adott portfólió menedzser miért tudott egy adott időszakban sikeresen kezelni egy-egy alapot, vajon az adott piaci környezet volt-e a segítségére, hogyan kezeli a stratégiát, a megváltozott piaci környezetet, milyen a befektetési csapat, azaz számos szubjektív tényezőt is figyelembe vesznek az alapkiválasztás során. Omaisz Réka hangsúlyozta, hogy az alapkezelő és a régió cégcsoporthoz tartozó további alapkezelői is úgy látják, hogy igen fontos az egy éve létrehozott új üzletág tevékenysége.
Abszolút hozamú és vegyes; jelenleg a legnépszerűbb alapok
Kelecsényi Petra, termékfejlesztési és értékesítési szakértő, aki folyamatosan nyomon követi a befektetési termékek forgalmát beszámolt róla, hogy a piaci trendek alapján ma egyértelműen az abszolút hozamú alapok, illetve a vegyes alapok a legnépszerűbbek. Az alacsony kamatkörnyezetben a többi alap esetében nehézséget jelenthet a hozam előteremtése, így itt vizsgálni kell a hozzárendelt kockázatot is. „Az abszolút hozamú alapoknál nagy mozgástere van az adott portfolió menedzsernek, hiszen kevés megkötés van benne, minden körülmények között pozitív hozamra törekszik és szinte azonnal tud is reagálni a a piaci eseményekre. A vegyes alapoknál hasonlóan alakul a helyzet; azonban kötött az egyes befektetési osztályok súlya. Az Aegonnál például a vegyes alapok mindegyike aktívan kezelt alap, ez azon ügyfeleknek is nagyon kézenfekvő megoldás lehet, akik nem tudnak, vagy nem akarnak mélységében foglalkozni a befektetésekkel, hiszen helyettük ezt a portfolió menedzserek megoldják.” – vázolta Kelecsényi Petra ezen alapok előnyeit.
Ennek kapcsán Omaisz Réka beszélt a Tempó alapokról és arról, hogy készítik elő egy-egy portfolió kialakítását. A portfolió minden ügyének kezelése Omaisz Réka felelőssége, ám a mögöttes stratégia kialakítását a kötvény és a részvény üzletág biztosítja. Az üzletágak leülnek a régiós országokban dolgozó lengyel, román kollégákkal, egyeztetik, ki, hogyan látja a piacokat, mindemellett globális szinten is megosztják egymással észrevételeiket az egyes országokban dolgozók, ezeken a havi szinten zajló megbeszéléseken. Az ezt követő multi asset meetingeken pedig az üzletágak egyeztetik, hogyan fordítsák le a kialakult stratégiát az egyes alapokra. „Egy aktuális példa; jelenleg óvatosabbak vagyunk a piacok kapcsán, ami azt jelenti, hogy a részvény súlyt az egyes Tempó portfoliókban célon tartjuk. Ez hívjuk úgy, hogy neutrális súly. Abban az esetben, ha a részvény célsúlyhoz képest nem tartunk többet vagy kevesebbet az adott részvény osztályból, akkor neutrális súlyon vagyunk. Most ezt követjük.”- mutatott rá a szakember, mi az irányadó a mostani piaci környezetben.
Tempó alapok hosszú távra
A szeminárium során kiderült az is, hogyan állították össze az online is elérhető, különböző kockázati szinteken álló portfoliókat a cégnél. Omaisz Réka elmondta, hogy az egytől tízig más-más kockázatot lefedő portfoliók mindegyikéből találhatnak megfelelőt az online ügyfelek, számukra a kettes, a hatos és a tízes elérhető. Így mind az óvatos, mind a kiegyensúlyozott, mind a dinamikus rendelkezésre áll a választáshoz. A befektetőknek azt javasolja, ha egy adott alapba fektették a pénzüket és a hírekben arról hallanak, hogy részvény korrekció várható, akkor jusson eszükbe, hogy a termékek hosszú távra tervezettsége érvényesül, ezért nem függnek ezen a távon a részvény kitettségtől.
Kelecsényi Petra beszélt arról, hogy a Tempo egy esernyőalap, a tíz részvény alap, mint tartalom áll mögötte. Így, amennyiben az ügyfél valamely Tempo alapba vásárol befektetési jegyeket és átvált a Tempo alapon belül valamely másik részalapba, az nem minősül valós visszaváltásnak. Így nem hagyja el az alapot, nem vonja ki a befektetést az esernyőalapból, ezért nem kell utána kamatadót, árfolyamnyereség adót fizetnie. A szakember ennek kapcsán azt javasolja a befektetőknek, hogy a piacon olyan szolgáltatókat keressenek, akik arra törekszenek, hogy a befektetésekhez szükséges értékpapírszámlák költségeit minél alacsonyabb szinten tartsák. Az Aegon Alapkezelő is ezek közé tartozik; az online értékpapírszámlák teljesen költségmentesek, így sem vételi, sem visszaváltási jutalék nincs, illetve számlavezetési díjat sem számítanak fel az ügyfeleknek.
Döntések szektorokra szakosodva
Dr. Naffa Helena, részvényelemző, aki a tavalyi évben csatlakozott az Aegon csapatához bemutatta, hogy munkája során elsősorban szektorokat, iparágakat vesz górcső alá, nem pedig a földrajzi elhelyezkedés szolgál alapul a vizsgálódás során. Az iparágak tekintetében a szakember az energia területét, kiskereskedelmi vállalatokat és egészségügyi cégeket követ nyomon. Az elemző igyekezett bemutatni, hogyan dolgoznak kollégáival; ahogyan Omaisz Réka is említette felülnézetből hozzák meg döntéseiket, különböző eszközosztályok között, azonban van egy másik vetülete is mindennek, alulról is megvizsgálják az egyes befektetéseket. Amikor a részvényes csapat inputot szolgáltat ahhoz, hogyan érdemes allokálni eszközosztályok között, a mögöttes számítások, a háttérelemzési anyagok azáltal születnek, hogy az elemzők az egyes befektetési történeteket részletesebben, naprakészen követik. Dr. Naffa Helena elmondta, hogy az említett szektorokra szakosodást az indokolja, hogy a vállalatokat nem absztrakt módon önmagukhoz mérik csupán, amikor részvény eladásról, vételről döntenek, hanem a versenytársak környezetében vizsgálódnak. „Nem elég tudnunk mennyit ér egy vállalat, azt is ki kell kitalálnunk, hogy az átlag befektető mit gondol, mit fog hozni a vállalat, hiszen ez mozgatja a piaci árfolyamokat.” – sorolta a szempontokat a szakértő.
Szakosodva az egyes szektorokra, ő maga is gyakorta látogat olajfinomítókat, műszaki oldalról is egyeztet a szakemberekkel, így pontosan átlátja az összefüggéseket a kihasználtság, a nyersolajak minősége és beszerzése, illetve a kihozott termékek között. A részvényelemző csapatnak tagja egy kifejezetten e területen szakértő fizikus is, aki tanácsadói minőségében segíti az elemzők munkáját.
Dr. Naffa Helena a szektor hazai részvevőjéről a MOL-ról is beszélt. Kifejtette, hogy elemzőként nagyon szereti a vállalatot, úgy gondolja, hogy európai viszonylatban is versenyképes finomítókkal rendelkezik, a kitermelési részlegük ellenben gyenge volt az utóbbi években, csökkent a termelés. Azonban úgy látja, ez stratégiai szemlélet a vállalatnál, lévén egy klasszikusan jól, vertikálisan integrált vállalatról van szó, ami azt jelenti, hogy saját termelésüket finomítják és a termékeket a kutakon értékesítik.
A Mol portfolióját úgy alakították ki, hogy immunis legyen az olajár változással szemben, nagy változás nem látható a jövedelemtermelő képességben, amennyiben csökken vagy emelkedik az olajár. Hiszen, amit megnyer a kitermelésben, azt elbukja a finomításban és fordítva.
A részvényelemző a fenti mellett több érzékletes példával mutatta be munkáját, a részvények alakulásának miértjeit. Többek között a kiskereskedelmi szektorban szerzett tapasztalatai közül említette a CCC néven cipőiről ismert céget, mely elég erőteljes növekedési történettel rendelkezik. Évi 30 százalékos növekedést jeleznek előre, melyet az online jelenlét is megerősít, az ecipő.hu oldallal. Bár a szakértő úgy gondolta, hogy fogyasztói szemmel nem megalapozott az online cipővásárlás, hiszen nagyon fontos a megfelelő méret, amihez próba szükséges. Erre azonban rácáfoltak a számok, melyek azt mutatják, hogy egy nagyon erőteljesen dübörgő üzletágról van szó, mely sokkal magasabb megtérülésekkel rendelkezik a valós üzletekhez képest.
Több érdekes történetet elmesélve világított rá a szakember arra, milyen sokféle szempont alapján ítéltetik meg egy-egy vállalat. A Kentucky Fried Chicken láncot működtető AmResthez nehéz volt versenytársat találni, ugyanezzel a speciális profillal. Tavaly nyáron azonban megjelent egy román vállalat, mely az ottani KFC-ket működtette, és akik jelentkeztek, hogy tőzsdére szeretnének lépni, felkínálták a befektetési lehetőséget. A Sfera névre hallgató cég nagyon erőteljes növekedés előtt állt, igazán expanzív tervet mutatott be a menedzsment. Minden jel arra mutatott, hogy hatékonyabban működik a vállalat a KFC-ket máshol üzemeltető versenytárssakkal szemben, nagyon szép számokat építettek fel a befektetőknek. Az Aegon elemzői végül több kockázati tényezőt elemezve úgy ítélték meg, hogy nem szállnak be az IPO-ba. A részvények eleinte szárnyalásba kezdtek, mert az amerikai piacon vásárlók nagy fantáziát láttak a növekedési potenciálban, nem a cég hátterét nézték. Mindezek elgondolkodtatták az elemzőt a döntést illetően, végül azonban összeállt a kép; egy gyorsjelentést követően fény derült rá, hogy dacára az előzményeknek az utolsó évben veszteséges lett a cég. A jelentés pontos értelmezése után kiderült, hogy a prognosztizált nyereség felét tudták felmutatni. Mindeközben nagyon megugrottak az adminisztratív költségek, ami alatt a menedzsment egy több millió eurós bónusz kifizetést értette…
Ebbe fektet a szakértő
A beszélgetés végén maguk az előadók is elmondták, ők maguk milyen portfoliót állítottak össze saját megtakarítási céljaikra. Kelecsényi Petra konzervatív befektetőként is kiemelten fontosnak tartja a diverzifikációt, ezért találhatók, bár nagyon kis számban, de kockázatosabb eszközök is a portfoliójában. Számára az abszolút hozamú alapok jelentik a jelenlegi piaci környezetben a megfelelő kockázat/hozam párosítást. Omaisz Réka hasonlóan alacsonyabb kockázatvállalónak vallja magát, a megtakarításainak nagy része az Aegonhoz köthető, nagyon színesnek látja a cég alap palettáját, online számlával is rendelkezik, és kolléganőjéhez hasonlóan kiemeli a diverzifikáció jelentőségét. Dr. Naffa Helena korábban nem alapokban gondolkozott, inkább a részvényeket részesítette előnyben, azonban munkája miatt nem tarthatott általa elemzett részvényeket. Amit azonban nem elemzett, nem ismert, abba nem fektetett, így ez a befektetési forma kimaradt az életéből. Ő is inkább a cég részvény alapjait részesíti előnyben és azon belül is a nagyobb kockázatúakra voksol, a nagyobb mozgásteret kedveli.
Az Aegon Alapkezelő Ügyfél Szeminárium rendezvénysorozata tovább folytatódik, a tervek szerint további 10 előadással várják az érdeklődőket, hogy mélyebb betekintést nyerjenek a cég munkájába és megalapozott döntéseket hozhassanak befektetéseikről.